Novarum ziet de mens
achter de stoornis

Afspraak maken

Aanmelden

Wat kost een behandeling?

Kosten van uw behandeling

We willen je goed informeren over de kosten van een behandeling bij Novarum. Lees onderstaande informatie goed door, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Wanneer je zorgverzekeraar het eigen risico in rekening brengt, naar aanleiding van de door Arkin geleverde zorg, kan dit vragen bij je oproepen. Wij hebben daarom de meest voorkomende vragen en antwoorden in een overzicht gezet, deze is te zien in de veelgestelde vragen op de website van de overkoepelende stichting Arkin.

De rekening wordt duidelijker

Vanaf 1 januari 2022, wanneer het Zorgprestatiemodel in werking treed, kun je op de rekening die je van je zorgverzekeraar krijgt precies zien wanneer je door wie behandeld bent en voor hoelang*. Ook zal deze rekening sneller verzonden worden dan je misschien al gewend bent. Hierdoor weet je sneller welke kosten er zijn gemaakt en of je eigen risico al is gebruikt. Voor meer informatie over de tarieven kun je de website van de NZa raadplegen.

*Het Zorgprestatiemodel gaat uit van het principe: ‘planning is realisatie’. Dit betekent dat de behandeltijd die je op de rekening ziet staan de geplande tijd is en niet per se de daadwerkelijke duur van het consult. Alleen als het verschil tussen de geplande behandeltijd en de daadwerkelijke behandelduur meer is dan 15 minuten wordt dit wel aangepast.

Voorbeeld
Er staat een afspraak gepland met uw behandelaar van 45 minuten. De afspraak duurt langer, namelijk 55. Het verschil met de geplande tijd is 10 minuten. Dus de 45 minuten zie je terug op de rekening. Mocht de behandeling maar 20 minuten duren dan zie je 20 minuten terug op je rekening.

Verzekering

De zorg die wij leveren wordt in principe vergoed door de zorgverzekeraars. Het hangt af van uw verzekeringspakket en de hoogte van uw eigen risico welke kosten u vergoed krijgt. Als u vragen hierover heeft kunt u het beste contact opnemen met uw zorgverzekeraar.

Eigen risico

Volwassenen vanaf 18 jaar hebben een verplicht eigen risico bij zijn of haar zorgverzekering. Het wettelijk verplichte eigen risico is €385,-. Dit betekent dat je de eerste €385,- aan zorgkosten zelf betaalt. Het kan zijn dat je een hoger eigen risico hebt afgesproken met jouw zorgverzekeraar. Of dat je een zorgverzekering hebt afgesloten waarbij de kosten van sommige zorgverleners niet of niet volledig worden vergoed. Raadpleeg hiervoor jouw zorgverzekeraar.

Nieuwe manier gebruik eigen risico

Door de invoer van het Zorgprestatiemodel zal vanaf 1 januari 2022 het eigen risico ieder jaar worden aangesproken. Dit betekent dat als je in 2021 je behandeling bent begonnen en deze doorloopt in 2022, het eigen risico in 2022 ook wordt gebruikt voor deze behandeling. Hierdoor betaal je ook in het nieuwe kalenderjaar eigen risico.

Mocht je vragen hierover hebben, neem dan contact op met je zorgverzekeraar. Deze kan voor jou kijken hoe hoog je eigen risico is en hoeveel je hiervan al hebt gebruikt.

Wanneer je zorgverzekeraar het eigen risico in rekening brengt, naar aanleiding van de door Arkin geleverde zorg, kan dit vragen bij je oproepen. Wij hebben daarom de meest voorkomende vragen en antwoorden in een overzicht gezet, deze is te zien in de veelgestelde vragen op de website van de overkoepelende stichting Arkin.

Meer vragen over Zorgprestatiemodel?

Het kan zijn dat je door deze nieuwe regeling met vragen zit. Om jou zo goed mogelijk te kunnen helpen hebben wij een pagina met veelgestelde vragen omtrent Zorgprestatiemodel opgezet. Hier kun je de belangrijkste uitleg vinden, of links naar meer uitleg.

Afspraak is afspraak

Als je jouw geplande afspraak korter dan 24 uur van tevoren afzegt of je verschijnt niet op de afspraak, zijn wij helaas genoodzaakt deze kosten bij jou in rekening te brengen. Deze kosten zijn vastgesteld op €40,- en je ontvangt hiervoor een rekening. De zorgverzekeraar vergoedt deze rekening niet.

Vragen over kosten

De wijze waarop de gezondheidszorg wordt gefinancierd is nogal complex. Daarom kan het voor komen dat je een vraag hebt als je via jouw zorgverzekeraar een rekening ontvangt. Deze kan je stellen aan de Servicedesk Facturatieklachten. Indien je over de factuur een klacht wilt indienen kan dit via klachtenfacturatie@arkin.nl.

Vragen over de vergoedingen en het eigen risico kan je stellen aan jouw zorgverzekeraar. Voor problemen met jouw zorgverzekeraar over bijvoorbeeld vergoedingen kan je je wenden tot de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).

Klachten vanwege bezuinigingen

Heb je klachten over de bezuinigingen, kom je erdoor in de problemen of heb je andere vragen over de eerste- of tweedelijns ggz, dan kan je deze per mail stellen aan meldjezorg@platformggz.nl of per telefoon (anoniem) melden: 0900 040 12 08 (€ 0,20 per gesprek). Meld je Zorg is bereikbaar op maandag, dinsdag & donderdag van 10.00 tot 16.00 uur.

Laat je zien!
ISO 9001 HKZ

Disclaimer | Privacy- en Cookiebeleid | © 2022 Novarum - Alle rechten voorbehouden | Realisatie: Lemon

Arkin