Eetproblemen

Tips voor mensen met obesitas

Dat obesitas een gezondheidsprobleem is hebben velen al erkend. Veel organisaties, en zelfs de politiek houdt zich bezig met het terugdringen hiervan. Zo is in het ‘Aanvalsplan obesitas Amsterdam’ een strategie opgenomen om obesitas bij kinderen tegen te gaan in deze stad. Anderen kunnen je helpen bij het tegengaan van obesitas. Novarum heeft als gespecialiseerd behandelcentrum expertise ontwikkeld op het effectief behandelen van het verstoorde eetgedrag, dat vaak aanwezig is naast een ernstig overgewicht. Bekijk de vele tips voor mensen met obesitas.

Tips

  • Erken dat je ernstig overgewicht hebt en spreek met jezelf af dat je er iets aan gaat doen.
  • Probeer erover te praten met mensen met wie je je vertrouwd voelt.
  • Schaam je er niet voor.

Je bent zeker niet de enige met ernstig overgewicht!

  • Blijf er niet alleen mee rondlopen. Er zijn goede behandelingen.
  • Zoek meer informatie over eetstoornissen op internet, in de bibliotheek of de boekhandel.
  • Zoek contact met mensen die, net als jij, gemotiveerd zijn om van hun overgewicht af te komen.
  • Houd een eetdagboek bij waarin je precies opschrijft wat je gegeten hebt. Schrijf ook de gedachten en gevoelens op die je daarbij had. Zo krijg je meer inzicht in je eetgedrag.

En het is een goede voorbereiding op een behandeling.

  • Zoek professionele hulp.

En… probeer op een andere manier te gaan leven, door:

  • Ga niet naar de supermarkt met een lege maag, zodat je niet in de verleiding komt om snoep of snacks te kopen.
  • Sla geen maaltijden over, daardoor krijg je juist trek in ongezonde tussendoortjes.
  • Beloon jezelf niet met eten. Koop bijvoorbeeld een tijdschrift, of iets voor je hobby om jezelf te verwennen.
  • Neem een zelfgemaakte lunch mee naar school of werk. Koop niets in de kantine, dan word je ook niet in verleiding gebracht.
  • Drink voldoende water en thee zonder suiker, zo’n 1,5 à 2 liter. Zo voorkom je dat je gaat eten terwijl je eigenlijk dorst hebt.
  • Neem de tijd voor het eten. Ga op een rustige plek zitten aan tafel zodat je er meer bewust van bent.
  • Zorg voor goede keuzes, maar gun jezelf ook wat lekkers op zijn tijd. Op die manier voorkom je dat je alleen maar bezig bent met wat je niet ‘mag’.
  • Wat doe je aan beweging? Door een gewoonte te maken van meer beweging in je dagelijkse leven, wordt je fitter, voel je je beter en is de kans groter dat je afvalt.
  • Ga geen dieet volgen of dieetproducten gebruiken. Dit hou je niet vol op lange termijn waardoor de kans groot is dat je uiteindelijk meer weegt dan het gewicht waarop je begon met afvallen.
  • Beperk de inname van zoetstoffen. Zoetstoffen kunnen mogelijk ervoor zorgen dat je meer trek krijgt. Kies bij dorst voor water of thee zonder suiker. Als je wil genieten van een lekker drankje, neem dat dan ook.
  • Word jezelf bewust van niet helpende gedachten. Je dag is niet verpest als je een keer de fout in gaat. Juist dit soort gedachten maken het moeilijk om goede keuzes te maken.
  • Afvallen hoeft niet snel te gaan. De kilo’s zijn er immers ook niet in een paar maanden aan gekomen. Juist door langzaam af te vallen is de kans groter dat de kilo’s eraf blijven en is een nieuw leefpatroon makkelijker vol te houden.
  • Plan je dag. Wat zijn lastige situaties die het moeilijk maken om goede keuzes te maken op het gebied van eten? Door vooraf na te denken over je dag en een planning te maken kun je hier beter mee omgaan.

 

Menu